فرآیند اخذ ایزو

فرآیند اخذ ایزو چند مرحله است  ؟

فرآیند اخذ ایزو شامل آموزش ،  پیاده سازی و ممیزی و اخذ گواهینامه ایزو است و  بایستی سیستم مدیریت مربوطه  را پیاده سازی کنید و به شکل کار آمد از آن بهره ببرید.

 

مراحل  فرآیند اخذ ایزو :

1. انتخاب استاندارد مرتبط با صنعت و کسب و کار  و  مطالعه و یادگیری کامل آن .
اولین قدم در فرآیند صدور گواهینامه ISO این است که باید بدانید کدام یک از استانداردها برای سازمان شما مناسب است و به شما کمک می کند تا اهداف و جاه طلبی های خود را برآورده کنید. برای کمک به شما برای شروع، ما چهار استاندارد کلیدی را خلاصه کرده ایم
2. سازمان صدور گواهینامه را درست انتخاب کنید
همه نهادهای صدور گواهینامه برابر نیستند . انتخاب یک گام مهم به سوی موفقیت است.
ممکن است به شما گفته شده باشد که برای واجد شرایط بودن برای مناقصه برای یک قرارداد خاص، به گواهینامه ISO نیاز دارید. ممکن است وسوسه انگیز باشد که به اولین سازمانی که وعده قیمت پایین و صدور سریع را می دهد، بپرید، اما در اینجا واقعاً باید به کیفیت فکر کنید.
3. جلب رضایت ذینفعان
با جلب رضایت همه از همان ابتدا، کل فرآیند صدور گواهینامه کارآمدتر خواهد بود. اگر در یک ضرب الاجل برای مناقصه هستید، آخرین چیزی که نیاز دارید این است که ذینفعان تلاش های شما را برای به دست آوردن همه چیز در جای خود متوقف کنند.
4. ممیزی یا شناخت مرحله 1
کلمه ممیزی ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما ممیزی مرحله 1 ساده است. این به سادگی برای درک فرآیندهای فعلی کسب و کار شما است تا بتوان توصیه هایی برای بهبود آنها ارائه داد. شما نیازی به داشتن چیزی ندارید، صرفاً به دنبال یافتن فرصت‌ها است تا بتوان یک برنامه عملیاتی را گردآوری کرد. شما یک گزارش کامل دریافت خواهید کرد که در آن هر گونه شکاف در رویه های فعلی و اقدامات لازم سازمان شما باید انجام دهد.
5. طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت: پس از انتخاب  استاندارد مرتبط، باید طراحی سیستم مدیریت و پیاده سازی آن  با  تشریح فرآیندهای مختلف انجام پذیرد.
اجرای سیستم مدیریت: پس از طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت، باید سیستم مدیریت در سطح سازمان با کمک پرسنل مرتبط اجرایی گردد .
6. ارزیابی عملکرد: عملکرد سیستم مدیریت  باید مورد ارزیابی قرار گرفته  و کارایی آن اثبات گردد.

فرآیند اخذ ایزو متناسب با نیاز و اندازه سازمان می تواند اختلافاتی داشته باشد.

پرسش های متداول

مدت زمان فرآیند اخذ ایزو چقدر است ؟

فرآیند اخذ ایزو به موارد گوناگونی بستگ دارد  از جمله اندازه سازمان، پیچیدگی سیستم مدیریت و میزان آمادگی سازمان. در زیر فرآیند اخذ ایزو  آورده شده است:

مرحله آماده سازی: طولانی ترین مرحله  و شامل طراحی  و پیاده سازی سیستم مدیریت است. این مرحله برای سازمان های بزرگ با فرآیندهای پیچیده  بیشتر زمان می برد.

مرحله ممیزی داخلی: پس از آماده سازی سیستم مدیریت، ممیزی داخلی برای ارزیابی اثربخشی و شناسایی عدم انطباق های احتمالی انجام می شود. این مرحله معمولا خیلی زمان بر نیست .
مرحله ممیزی گواهینامه ایزو: ممیزی صدور گواهینامه ایزو توسط یک مرجع صدور گواهینامه خارجی انجام می شود و بسته به اندازه سازمان و دامنه ممیزی که شامل  استاندارد ها و محدوده تحت پوشش آن هاست معمولاً یک تا چند روز زمان می برد.
مرحله اقدام اصلاحی: اگر در طول ممیزی گواهینامه iso موارد عدم انطباق شناسایی شود، سازمان باید اقدامات اصلاحی را برای رفع آنها انجام دهد.

این مرحله بسته به ماهیت و میزان عدم انطباق ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.
به طور کلی، بسته به نحوه پیاده سازی  و پیچیدگی سیستم مدیریت، فرآیند اخذ گواهینامه ایزو می تواند از چند ماه تا یک سال طول بکشد. بایستی  برای آن  برنامه ریزی کنید و زمان و منابع کافی را  دراختیار داشته باشید.

داتیس سیستم با نام ثبت شده DNW  ارائه دهنده خدمات مشاوره  ایزو و اخذ گواهینامه ایزو می باشد.