برند سازی

برندسازی به چه معناست

 ساخت برند یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می گوید “قدرت پنهان در جزئیات است” و این گفته وقتی که می خواهید یک نام تجاری یا برند را برای کسب و کار خود بسازید، به شکلی خاص نمود پیدا می کند.

هر گونه جزئیاتی باید در نظر گرفته شوند، و هر یک از آنها یا از نام تجاری شما حمایت می کند یا از اعتبار آن می کاهد. به همین دلیل اولین قانون بنیادی و مهم برندسازی، ثبات آن است.

در ادامه به شش بلوک سازنده ی نام تجاری/برند که باید در سال ۲۰۱۷ توجه ویژه ای به آنها داشته باشید، می پردازیم.

۱- طراحی برند

اولین برداشت شما از چشم انداز، معمولاً بصری است – که شامل وب سایت، بازاریابی رسانه های اجتماعی، کارت کسب و کار، برگه های پستی و یا بروشورهای شماست. بنابراین، تمام عیار بودن نوع نگاه و احساس به حضور آنلاین و حضور در دنیای واقعی شما، حیاتی هستند.

اگر مواد بازاریابی شما چیزهای درهم و برهمی از رنگ، فونت، گرافیک و زیبایی شناسی طراحی است، هیچ گونه تاثیرگذاری از سوی برند نخواهید داشت. همه ی میراث برندهای بزرگ، به خوبیِ موفق ترین برندهای تکنولوژی-اینترنتی ثبات در این حوزه ها را حفظ کرده اند و این موضوع اتفاقی نیست.

 

۲- تصویر عمومی برند

اینکه شرکت شما خودش را چگونه مدیریت می کند، حتی مهم تر از فونتی است که برای لوگو انتخاب می کنید. این پرسش ها را در نظر بگیرید:

  • چگونه کارکنان به تماس های تلفنی پاسخ می دهند؟
  • جامعه کسب و کار شما را چگونه می بیند؟
  • آیا ارتباطات ایمیلی شرکت شما مودبانه، واضح و به لحاظ گرامری صحیح است؟

همه ی این سوال ها چیزی را در مورد برند شما می گویند. اگر شما موفق به ترویج تصویر کلی درست نباشید، برندتان ضربه خواهد دید. روی روش هایی برای  بهبود فرهنگ شرکت تان تمرکز کنید تا به ارزش های کارکنان و موقعیت های آنها در شرکت کمک نمایید و در نتیجه سخت کوش تر باشید.

 

۳- کانون برند

Shep Hyken متخصص خدمات مشتری، شرکت ها را وادار می کند تا “مسیری را که در آن هستند” درک کرده و به روشنی تعریف کنند.  هنگامی که کسب وکارتان از مسیرش منحرف می شود، مشتریان را دچار سردرگمی می کند، از اعتبار برند می کاهد، و در نهایت مانع شما برای موفقیت می گردد.

مشکل این است که اغلب انحراف از مسیر وسوسه کننده است. وقتی فردی را می بینید که با بکارگیری استراتژی دیگری یا طرح کسب و کار متفاوتی موفق می شود، خود را مجبور به انجام آن استراتژی ها و یا طرح ها می کنید. ما نمی گوییم که شما هرگز نباید تغییر محور دهید، اما از طرفی هم نمی توانید هر چیز جذابی را که می بینید به تصرف خود در آورید.

این سوال را از خودتان بپرسید: کسب و کار من بیش تر بخاطر چه چیزی شناخته شده است؟ بخاطر ارزان قیمت بودن؟ شاخص بودن در خدمات مشتریان؟ یا شاخص بودن در کیفیت؟ شاید هم شاخص بودن در رفتار دوستانه؟ کدامیک؟

اگر نتوانید به سوال پاسخ دهید، پس احتمالا باید از مشتریان نظر سنجی کنید و بدانید که واقعیت شما چیست و بررسی کنید که آیا آن واقعیت منطقی و معقول است؟

 

۴- بذرهای برند

Joknny Appleseed . در حال حاضر یک برند شخصی است! هر درختی که او کاشته پیام برند او را گسترش داده است.

شما نیاز به استفاده از  برنامه ها، سیستم ها و عاداتی دارید که بذر های برند شما را می کارند و بدون فروش به ارزش برند شما اضافه می کنند.

امروزه باید این کار را هم به صورت آنلاین در اینترنت و هم در دنیای واقعی انجام دهید. چند روش برای انجام این کار پیشنهاد می شود:

یک برنامه ی مرجع ایجاد کنید. حرکتی برای مشتریان بزنید تا آنها را وادار کند در مورد کسب و کار شما صحبت کنند.

این استراتژی به صورت آنلاین و آفلاین کارایی دارد.

کوله بارتان را باز کنید و یک برنامه وفاداری ارائه دهید. به بهترین مشتریان خود پاداش دهید.

آنها را در آغوش بگیرید در این صورت آنها نیز عشق را گسترش می دهند.

شبکه سازی کنید. در جامعه و صنعت مربوط به خودتان شرکت کنید. ارتباط برقرار کرده و به دیگران کمک کنید.

در رسانه های اجتماعی محتوای قابل اشتراک گذاری ایجاد کنید.

همه ی پست های رسانه های اجتماعی خود را برای “تبلیغات” در نظر نگیرید. گاهی محتواهایی را ایجاد کنید که افراد فقط بتوانند لایک کرده و آن را با طرفداران رسانه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.

کارکنان را در مرتبه ی اول قرار دهید. هنگامی که اعضای تیم احساس ارزش و قدرت کنند، به سفیران برند تبدیل خواهند شد.

 

۵- پلت فرم های رسانه های اجتماعی

ما در مورد اهمیت بازاریابی رسانه های اجتماعی در همین وب سایت پدیده فکر مهتر آنقدر بحث می کنیم که بسیاری از صاحبان کسب وکار فکر می کنند که این نوع بازاریابی اکسیری است که بازده فوری دارد.

اما این طور نیست! شما باید مدت های طولانی به همراهی با رسانه های اجتماعی متعهد باشید.

حضور قوی در حداقل دو پلت فرم رسانه های اجتماعی و کمی حضور در دیگر پلت فرم ها، عاقلانه است.

اولین کار مهمی که باید انجام دهید این است که بهترین پلت فرم های خود را پیدا کنید.

شخصیت مشتری خود و پلت فرم های رسانه های اجتماعی که نشان می دهد درکدامیک بیش ترین فعالیت را دارد، در نظر بگیرید.

همچنین راهنمایی های خوبی در مورد جغرافیای جمعیت سیستم عامل های مختلف موجود در اینترنت، وجود دارد.

علاوه بر این، یک بودجه کوچک برای تست برخی از تبلیغات در رسانه های اجتماعی کنار بگذارید. شما می توانید یک کار خوب را با تعریف دقیق مخاطبان هدف خود انجام دهید.

همچنین می توانید بین استراتژی هایی مانند تبلیغات مستقیم یک پیشنهاد خاص و یا تشکیل دنبالگران ( که یعنی افراد بیش تری پست های اصلی شما را خواهد دید) یکی را انتخاب کنید.

 

۶- ویدیو

ویدیو در طول چند سال گذشته یک عامل بزرگ برای برندها بوده است. یک کانال یوتیوب می تواند به شیوه های مختلفی در خدمت شما باشد.

می توانید از آن برای اطلاع رسانی و آموزش مخاطبان خود استفاده کنید، همچنین فیلم های یوتیوب جایگاه مهمی در نتایج جستجوی گوگل دارند که ترافیک وب سایت شما را افزایش خواهد داد.

با این حال سال گذشته، با ظهور جریان ویدیوی زنده یک تغییر در ویدیوی اینترنتی مشاهده شد.

فیس بوک در حال حاضر به شدت پلت فرم جریان ویدیوی زنده ی خود را ترویج می کند.

و از آنجایی که فیس بوک در فرآیند ایجاد این سرویس قرار دارد، کسب و کارها می توانند آزادانه پخش های زنده برای دنبال کنندگان یا فالوورهای خود داشته باشند.

آیا زمانی را که پست های فیسبوک به شکل مجازی به دست فالوورها می رسید، به یاد دارید؟

ما آن روزها را روزهای خوب قدیمی می نامیم.

امروز نیز روزهای فیسبوک ویدیو است. از آن استفاده کافی را ببرید.

همانند رسانه های اجتماعی قدیمی، جریان ویدیوی زنده را نیز برای پیدا کردن پلت فرمی که بهترین کارایی را برای شما و

همچنین نوع محتوایی که مشتریان ترجیح می دهند، بررسی کنید.

انجام یک کار خوب با هر یک از این بلوک های سازنده ی برند شما را برای موفقیت در سال آینده، آماده خواهد کرد.

هنگام ارزیابی جایگاه تان در هر یک از بلوک ها، صادق باشید.

در برخی موارد، ممکن است بخواهید با دیگران مشورت کنید و حتی به بهره مندی از خریداران حرفه ای، نظر سنجی ها و یا استراتژی های مشابه روی آورید.

 

داتیس سیستم ارائه دهنده خدمات مشاوره ایزو  ، صدور گواهینامه ایزو و صدور گواهینامه آموزشی  02122621530